Autonieuws

Rijtest Mercedes EQA 250: De elektrische GLA

Verwarrend hè? Het modellengamma van Mercedes was al zo uitgebreid en nu komt het merk ook nog eens met een heleboel elektrische auto’s. De enige houvast die Mercedes-Benz ons bij haar elektrische modellen biedt, zijn de eerste twee letters: EQ. Daarna is het aan de laatste letter om te bepalen over welk model het gaat, in dit geval de EQA. De EQA is het kleinste elektrische model van Mercedes-Benz en wij mochten hem meenemen voor een rijtest. In dit artikel lees je wat ons opviel!

SterktesZwaktes
+ One pedal drive– Geen frunk
+ Mercedes Infotainmentsysteem– Weinig ruimte achterin
+ Groot dakraam– Starten (en stoppen) 

Wat is de Mercedes EQA?

De Mercedes EQA is de goedkoopste volledig elektrische Mercedes die je kunt krijgen. Mercedes is druk bezig geweest met hun elektrische modellen; ze hadden dan ook wat in te halen. Waar andere merken al een langere tijd elektrische auto’s aanboden, was Mercedes-Benz nog druk bezig met de ontwikkeling. BMW presenteerde haar eerste volledig elektrische auto, de i3, al in 2013. Mercedes-Benz is misschien wel later, maar komt wel meteen met een ruim aanbod van elektrische auto’s: de EQA, EQB, EQC, EQS en EQV. De EQE en EQT zitten op het moment van schrijven nog in de pijplijn. De Mercedes EQA is al een paar maanden in Nederland, hier lees je onze eerste rij impressie in Januari.

interieur van de Mercedes EQA, gefotografeerd door het dakraam, stuurwiel met Mercedes logo, verchroomde ventilatieroosters, transmissiekeuzehendel en touchpad

De Mercedes EQA is heeft dezelfde carrosserievorm als de Mercedes GLA (zie rijtest) en biedt dan ook veel van diens spannende eigenschappen, gecombineerd met een elektrische aandrijflijn. Het meest opvallende verschil aan de buitenkant, is de dichte grille van de EQA. De EQA heeft een dichte grille, omdat een elektromotor minder koele lucht nodig heeft. Bovendien komt het de aerodynamica en daarmee de actieradius ten goede.

Hoe rijdt de Mercedes EQA?

Vaak genoeg is elektrisch rijden zeer ontspannend gebleken. Geen vibraties van de motor, een soepele versnelling en een mogelijkheid tot ‘one pedal drive’ (het gebruikmaken van enkel één pedaal, voor zowel de acceleratie als het afremmen). Ook de EQA heeft die mogelijkheid en er is keuze uit verschillende rijmodi: Eco, Comfort, Sport en Individual. het verschil in deze rijmodi is niet aanzienlijk groot, dankzij een elektromotor die altijd 100% vermogen kan leveren, maar toch merk je wat verschil. 

display Mercedes-Benz EQA, digitaal scherm, snelheidsmeter met analoge klokken

In de Sport modus reageert de EQA heel direct; bij het indrukken van het gaspedaal levert de auto in één klap al zijn vermogen! Dat klinkt misschien indrukwekkend, maar met de voorwielaandrijving heb je redelijk snel slippende voorbanden… een snelle sprint bij het stoplicht kun je dan vergeten, omdat de banden teveel naar grip moeten zoeken. 

In de Comfortstand kun je nog steeds 100% van het vermogen gebruiken, alleen reageert hij wat relaxter. In Ecostand reageert hij extra langzaam, maar dan verbruikt hij ook de minste elektriciteit.

Achterzijde en linkerzijkant Mercedes EQA 250, in strakke omgeving, kantoorpand met glazen pui

Met een gemiddeld verbruik van 17,7 kWh/100 km heeft de Mercedes EQA een (WLTP) actieradius van 426 kilometer. In tegenstelling tot sommige elektrische auto’s, is de EQA redelijk eerlijk en gaf hij aan dat de actieradius van een volle accu rond de 380 kilometer ligt. Mercedes past de weergegeven actuele actieradius namelijk aan naar de situatie en het rijgedrag van de bestuurder. Bovendien kan de situatie sterk verschillen, dit is namelijk afhankelijk van de temperatuur, rijsnelheid, wind mee of tegen en een heleboel externe factoren.

Ronde ventilatieroosters, afgewerkt met chrome

De Mercedes EQA 250 is niet het snelste wat Mercedes te bieden heeft. In 8,9 seconden rijd je 100 km/u en bij 160 km/u stopt het. Een Mercedes-Benz met 190 pk verdient het misschien ook niet helemaal om er een AMG pakket in te leggen. Stel, je rijdt de EQA 300 4MATIC versie, heb je 228 pk en twee elektromotoren die ervoor zorgen dat vierwielaandrijving mogelijk is. De sprint van 0 tot 100 is dan in 7,7 seconden afgelegd. Je betaalt voor de EQA 300 4MATIC dan ook bijna 5000 euro meer. Je kunt ook nog gaan voor de EQA 350 4MATIC, die kost 58.985 euro, in plaats van 50.985 euro voor de EQA 250.

Laden met de Mercedes EQA 250

De Mercedes EQA is niet bepaald de langzaamste oplader bij een snellaadstation; 30 minuten wachten en je Mercedes-Benz is weer van 10 tot 80%. Anders gezegd, met deze EQA kun je met maximaal 100 kW laden (DC). Stel, je hebt thuis de mogelijkheid om een laadpaal neer te zetten, dan zou ik dat zeker doen. Over thuisladen hier meer uitleg. In 5 uur en 45 minuten is de Mercedes EQA dan volledig opgeladen, bij jou voor de deur! Dit geldt ook voor een wallbox of openbare laadpaal. Dat gebeurt allemaal met een 3-fasen 11 kW on board lader.

De laadpoort van de Mercedes EQA zit rechtsachter aan de auto. Houdt hier dan ook rekening mee als je binnenkort een elektrische auto voor de deur krijgt, de laadpaal moet wel aan de juiste kant staan. Mercedes-Benz levert bij elke elektrisch auto uiteraard een type 2/mode 3 laadkabel met een hiervoor aparte tas om de kabel in te bewaren in de achterbak. Ook krijg je een laadkabel erbij voor in het normale stopcontact (de mode 2 laadkabel), hiermee laadt de Mercedes EQA langzaam op (met 2,3 kW) maar kun je wel vooruit! Beide deze tassen kunnen worden vastgeklikt aan twee speciale haakjes, in de achterbak en aan de tassen.

Mercedes-Benz belooft groene stroom te leveren door heel Europa met Mercedes me Charge. Mercedes-Benz haalt deze stroom dan ook uit hernieuwbare energiebronnen. De Mercedes me Charge app biedt ook nog eens toegang tot een grote hoeveelheid publieke laadpalen door heel Europa, waaronder IONITY laadpalen. Over dat artikel hier meer info!

Front grille Mercedes-Benz EQA, groot Mercedes logo, glazen pui op de achtergrond
De kenmerkende dichte grille

Sterke punten

One pedal drive is nog niet bij alle auto’s optimaal. Tesla heeft een lange tijd een hele ‘ruime’ one pedal drive gehad, maar de Mercedes EQA kan wat dat betreft meer dan Tesla. Met de keuze uit vier verschillende D-modi (wat ook bij Tesla niet mogelijk is) kun je ook nog eens zelf kiezen wat perfect is voor jou! D+ betekent dat de auto ver uitrolt en heuvelafwaarts zal hij zelfs versnellen. De standaard optie is D; dan rolt hij niet uit en regenereert hij redelijk veel! D- betekent dat je rond de 50% regenereert en D – – zorgt voor ongeveer 80% van de mogelijke regeneratie, die laatste 20% wordt gebruikt tijdens het zelf remmen. Voor de duidelijkheid hieronder een tabel:

D+Geen regeneratie, optimaal uitrollen.
DMinimale regeneratie, auto remt nauwelijks af.
D – Een regeneratie van ongeveer 50%, de auto remt redelijk hard af. 
D — Een regeneratie van ongeveer 80% bij het loslaten van het gas, de auto remt hard af, zelf bijremmen is niet meer nodig.
interieur Mercedes EQA, met MBUX-systeem, stuurwiel met Mercedeslogo
Het interieur, met daarin het ideale MBUX-systeem.

Mercedes-Benz heeft ondertussen in vrijwel al hun modellen het gloednieuwe MBUX-infotainment systeem geïntroduceerd. Dit systeem biedt een optimale rijervaring, van de geweldige interieurverlichting (naar eigen smaak aan te passen a.d.h.v. lichtsterkte en een ruime variatie aan kleuren) tot aan de navigatie. De navigatie is perfect te combineren met het Head-up display, dat boven het stuur presenteert waar je heen moet. Ook geeft dit display aan hoe hard je rijdt en hoe hard je mag rijden, naast de functie om zelfstandig te rijden. 

Het Burmester ‘surround sound system’ (systeem waarbij de muziek apart door alle boxen wordt afgespeeld) geeft een indrukwekkende geluidservaring in de auto. Muziek luisteren voelt bijna als een verplichting met die kwaliteit. 

Voorstoelen met rode stiksels

Zwakke punten

Waar denk je aan bij een elektrische auto? Ik moet denken aan een frunk (een kofferbak voorin de auto). Veel elektrische auto’s hebben een frunk, waar extra spullen geborgen kunnen worden. Maar bij Mercedes is de ruimte onder de motorkap gevuld met een grote elektromotor… Echter is de frunk niet per sé nodig bij de Mercedes EQA, de kofferbak biedt genoeg ruimte.

Achterin kunnen we bij de Mercedes EQA niet spreken van een ruime zitting. De achterbank zit lekker, maar qua beenruimte moet je als volwassene toch nog eens goed nadenken of je daar echt wilt zitten. Natuurlijk kan het wel, zeker voor kortere ritten, maar echt comfortabel is het niet. Lange afstanden zoals vakantiereizen zijn dan ook niet comfortabel met vier volwassenen, maar voor een stel kinderen is het geen enkel probleem.  

De voorstoelen en achterbank van de Mercedes EQA

Het ander groot voordeel van een elektrische auto is dat er geen motor hoeft te starten en op te warmen. Je zou dus in moeten kunnen stappen en meteen wegrijden. Bij de Mercedes EQA moet je eerst op een startknop drukken, waarna het systeem even op gang moet komen. Enkele seconden verder kun je daadwerkelijk de auto in zijn D zetten en wegrijden. Het uitstappen is gelukkig makkelijker; je stapt uit en zodra je de auto op slot doet, sluit de Mercedes automatisch alles af. 

Uitrusting

Elektrisch rijden betekent voor veel mensen ook autonoom rijden. Dit kan uiteraard nog niet volledig automatisch, maar tijdelijk sturen kan de Mercedes EQA toch echt wel! Op de snelweg schakel je al snel de autopilot in en dan vervolgt de auto zijn route over de snelweg. Enkel voor inhalen en op- en afritten moet je de controle nog zelf overnemen.  

De 20 inch lichtmetalen AMG-spaakvelgen zijn een mooie toevoeging. Deze maken de auto af en het zorgt voor een mooi opvallend element aan een ietwat kale auto. Deze optie is met 1.452 euro niet goedkoop, maar het maakt het exterieur van de auto wel af. 

20 inch spaakvelgen, Mercedes Benz logo
20 inch spaakvelgen maken het plaatje compleet

Verder is de Mercedes EQA uit onze rijtest uitgerust met een rijassistentiepakket. Met dit pakket voorkomt de EQA dat je de streep overschrijdt zonder je knipperlicht aan te zetten en geeft hij het aan als er een gevaarlijke situatie dreigt, in zowel de Head-up display als het normale display achter het stuur. 

Conclusie rijtest Mercedes EQA

De Mercedes EQA biedt een prettige rijervaring voor elke bestuurder, dankzij de verschillende modi voor D. het verschil tussen uitrollen en maximaal regenereren is hierdoor ideaal verdeeld. Mercedes-Benz heeft van de Mercedes GLA een elektrische EQA gemaakt en ze zijn hier in geslaagd! Per acculading legden wij tijdens de rijtest met gemak 380 kilometer af in de Mercedes EQA. deze 380 kilometer laadt je snel terug, namelijk in 30 minuutjes al van 10% naar 80%! Hij is verkrijgbaar met een vanafprijs van 49.995 euro. Maar via de configurator kun je de Mercedes EQA verder uitbreiden met een heleboel fijne opties.

Het bericht Rijtest Mercedes EQA 250: De elektrische GLA verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl